onsdag 3 februari 2016

Julblogg del 2

Som om inte julen i sig är stressig nog så blir det ju inte bättre av att man lämnar bilen på service mitt i julmånaden och glömmer bort det morgonen efter.
Så, i tron att jag hade bil ska jag då lämna barnen i skolan men inser att jag får gå ner med dem. Linnea som har sovmorgon snedtänder för att hon måste ta bussen tidigt när inte jag kan köra henne. Hon tycker att jag ska gå 1 km till mormor, hämta hennes bil, köra hem och hämta henne och köra henne till skolan. Aint gonna happen!!
När ungarna kommer hem är det  dax att handla. Alla 3 vill följa med så jag skyfflar in hela högen i mormors bil och kör till Citygross. När jag parkerat och ska ta en 5:a till vagnen inser jag att plånboken ligger hemma. Jag skyfflar in alla ungarna i bilen igen och kör hem och hämtar plånboken. Jag svär lite grann och Benja säger som han brukar. 
-Peng i burken mamma!
Jag undrar hur länge han ska hålla på med det?
Länge mamma, så det kommer bli jobbigt för dej.
OK!! Kramar hårt om ratten...
Vi handlar och jag ska betala. Visakortet funkar inte. Jag morrar lite och provar igen, denna gången med rätt kod. Nu funkar det och jag nämner lite för kassörskan om kaoset denna dag, betalar och går iväg.
Vid bilen kommer kassörskan springandes och ger mej mitt kort som jag glömt i terminalen. Hon tittar vänligt på mej och säger- Köp ingen lott idag vännen!
Jag ger Linnèa min plånbok och ber henne kolla om hennes Jojokort ligger i den eftersom vi ska fylla på det oxå. Det  gör det säger hon.
Vi kör in i stan för att fylla på Jojokortet. Jag parkerar och går till affären och ställer mej i kö. När det äntligen är min tur finns inte Jojokortet i plånboken. Jag mumlar något om bibelns sju fasor, julefrid MY ASS och lite annat smått o gott medan Benja står bredvid och försöker hinna med med sina "peng i burken" fraser. Jag skickar ut Brian till bilen för att fråga Linnéa var kortet blev av. Hon sitter med det i handen!!!!!!
Han kommer springandes med det, vi fyller på och när jag sätter mej i bilen tittar jag morskt på Linnéa som utbrister - VAAAAD??? 
Det är tur att ratten sitter fast ordentligt....
I bilen hem ringer Brians tandläkare och frågar var vi blev av idag? Jul-RIDÅ!!
Väl hemma ska vi jula till det lite utomhus så jag ber Brian spraya vit julsnö på ytterdörrens krans.
Han är en artist!! Han lyckas nämligen få det att se ut som om en fiskmås blåst rakt in i dörren och tömt tarmen på nedre dörrhalvan. Även dörren mitt i kransen har fått sej en dos.



Inga fler sprayburkar till honom!!!
Jag tänder min lilla lykta på trappan och hoppas blickarna ska dras till den istället. 
Den lyckas med det..på alla sätt o vis.
Vi sitter och tittar på tv när Linnea kommer hem från en kompis och lugnt säger
-Mamma, det brinner i lyktan..bara så att du vet!  och går sen ner på sitt rum.
Jag går ut och kollar läget och får sen släcka med en spann vatten!!




Dagen efter sitter jag på trappan och plockar upp skärvor och annat bränt material från min lykta.
Jag är bitter..och bittrare ska jag bli.
Linnea öppnar dörren.
-Mamma, bli inte arg nu!
Nej, jag är inte arg NU men jag kommer antagligen bli det om en liten stund!!

Vad har du gjort!???
Jag var i jordkällaren och lyckades låsa in nycklarna till jordkällaren inne i jordkällaren..
Hon stänger dörren och jag börjar fundera på vad vi har där inne. Inget viktigt...bara ALLA jävla julklapparna!! Det vi däremot INTE har är en extranyckel.
När Martin kommer hem förklarar jag för honom att han ska bryta sej in i jordkällaren!
Han ser förvånad ut men har slutat att ställa följdfrågor för längesedan...
Så, med hammare och kofot får han upp dörrjäveln och förstör lås, karm och list. 
Han tittar morskt på Linnéa som mumlar något om att det iaf inte är hennes fel att Martin sabbade dörren!!
Det är verkligen behövligt med en utekväll just nu känner jag! Tack o lov är det dax för julbord med en av våra kunder.
En mycket trevlig kväll som avslutas med vinterkräksjukan. Martin tror först att jag druckit för mycket men jävlar vad jag måste hinkat in om jag spyr i framstupa sidoläge i 12 timmar.
Han driver lite med mej mellan kräkningarna dagen efter. att så går det när man dricker sprit. Jag tycker inte det är roligt.

Han ska på middag med sin mamma och lämnar mej i detta tillstånd ensam med Benja!!
Jag orkar knappt lämna sängen för soffan och påpekar för Benja att det faktiskt är synd om mamma.
Han tittar upp från paddan och säger:
-Ja så går det när man dricker sprit mamma!!
Vet inte vem jag hatar mest i detta läget..han eller Martin... 
Jag mumsar vidare på min rostemacka och hoppas att han noterade att jag blev förnärmad..mer orkar jag inte göra åt saken..
När han sen själv får spendera 3 dagar på sjukhus i mellandagarna efter bla en maginfluensa, försöker jag skämta till det lite på sjukhuset och säger:
-Ja du Benja, så går det när man dricker sprit!
Det emottages inte alls som jag tänkt mej och jag inser att det blir inget "Mother of the year" award för mej i år..heller..



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar