torsdag 16 oktober 2014

Ringsjön Runt!

Ringsjön Runt! En klassisk cykeltävling på 7 mil runt Ringsjöarna. Jag personligen har själv cyklat den 10 ggr.  Varav de 3 sista i nyktert tillstånd. Det är dock 10 år sen sist.
Förr var denna tur besläktad med ett enormt alkoholintag av deltagarna. Vilket vi inte hade något emot..alls..
Men 7 mil på cykel med alkohol i kroppen tog ofta ut sin rätt på kvällens efterfest med varierande resultat.
Under själva rundan har det varit ganska lugnt. Pappa har trillat och fått bryta. Martin har cyklat rakt in en bil.
Jag själv har bara knockat en gubbe genom åren.
Ska man upp för Orupsbacken, som är en brant lång jäkla backe så e det bara att ge järnet.
Så jag tar tag i styret, reser mej upp och dumt nog tittar jag ner i marken medan jag panikcyklar uppför. Mitt i backen känner jag smällen och ser i ögonvrån hur någon lämnar backen och intar diket.
Jag måste stanna. Jag har cyklat rätt in i en gubbe i 60-70 års åldern.
Jag forcerade honom rakt ner i diket där han kraschade med sin cykel.
Ja , va säger man...förlåt..Hur gick det?
Han borstar av sej lite gräs och grus o får upp cykeln. 
Det gick bra svarar han med ett leende.
Phu..vill inte ha en döing eller en bruten höftled på mitt samvete!
Jag cyklar vidare upp och stannar på toppen för en vätskedepå. Efter en stund kommer gubben cyklande. Han ser mej o vinkar och skriker - JAG LEVER!!
Mitt "team" tittar frågande på mej!!
Tack för den gubbe!! Jag var ju lixom safe. Nu måste jag ju förklara för alla varför han hade gräs i mungipan!
Efterfesterna som sagt. I det läget var man ju redan bakfull men det hindrade inte oss från att fortsätta äta & dricka gott o ha trevligt hela kvällen i Karin & Bosses uterum!
Det var alltid någon som inte kunde hantera milen, solen, alkoholen.
En ggn var det min älskade syster.
Hennes ögon gick i kors redan när vi satte oss för att äta och några öl o snapsar senare var katastrofen ett faktum.
Hon bestämmer sej för att hålla tal!! Tänk er att betjänten i grevinnan o betjänten, helt plötsligt ska ge sej på ett tal. Ungefär så!
Mamma, som var den enda nyktra på stället, tittar med skräckfylld min på mej. Jag ler. Det här kommer bli bra.
Emma ställer sej( till slut ) upp. Får ta ett extra steg för balansens skull. Höjer sitt glas och säger
- Kaourin...Bosche....
Ja resten är ett evigt svamlande ihop med atletiska balansövningar. Jag skrattar så jag dör. Mamma sitter med öppen mun och skäms nog ännu. Några är rätt nära Emmas egen alkoholnivå och lyssnar med tårfyllda ögon på hennes drypande tacktal och apploderar imponerande efteråt!
Martin ger sej oxå på ett tal. Ingen förstår det heller och vi bestämmer oss för att ta talen INNAN cyklingen i fortsättningen.
Jag är lite "trött" nu och intar  soffan där inne. Jag somnar direkt. Vaknar med ryggen mot tvn efter bara några minuter. Det stönas som bara den från tvn. De andra kommer in och undrar vaför jag glor på porr!. Jag vänder mej om och ..ja..jag tittar tydligen på porr.
Magnus skrattar!
Är det ens lönt att försöka förklara att han gått in och satt på porrkanalen medan jag "sov" eller ska jag bara go with the flow..
Mer porr åt folket!!
Mammas döttrar har haft bättre dagar!!
Då var det värre förr när vi var små  på dessa fester. Då var deras uterum inte inglasat utan mer som en veranda med trä-räcke. Av någon anledning ( SPRIT )  sitter pappa & Bosse på golvet och lutar sej mot räcket. Att sillen inte föll dem i smaken är ganska tydligt. Den slängs nämligen över axeln. Dem sitter där o kastar sill utan att bry sej om att sillbitarna landar i grannens blomsterlådor. Luktar säkert inget dagen efter..i den stekande solen...
Ännu värre var det när dem blandade in grannen Jonny och ett luftgevär.
Av någon anledning tycker dem att luftgevärsskytte på fyllan är en bra idé. Pappa ska skjuta.
Man kan ju skjuta på burkar, träbitar eller en tavla för ändamålet!
Dem väljer att sikta på gatubelysningen och pappa siktar in sej på en lampa. Jonny påpekar att geväret drar snett varpå pappa siktar ca en halv meter åt höger och skjuter.
Han träffar klockrent i lampan och resten av gatans lyktstolpar mörkläggs!!
Vilka härliga förebilder :)












 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar