onsdag 1 oktober 2014

Shoppingdag!

Vart år tar jag, syrran och mamma en dag där vi åker iväg, shoppar, snackar en jävla massa skit och äter gott.
Mamma kör alltid. Ingen av dem litar på min körkonst. Kanske för att Emma varit med vid 2 krockar när jag satt bakom ratten. Vilket jag, som så många påpekade förra blogginlägget, gömde att nämna. Jag tar det lite snabbt här.
Första ggn var jag en ganska nytagen körkortsinnehavare. 19 år gammal och fick en fin Passat av pappa och mamma. Hade väl haft den i en månad kanske när jag, syrran, Malin & Anna spelat minigolf och skulle köra där ifrån.
På grusvägar, med rullgrus, många fina djurhagar och granar..eller rättare sagt..EN gran!
Jag får iaf sladd i en kurva och istället för att välja en åker, dra ner några får, lite sten eller en kossa så siktar jag in mej på granen. Tänker att den har ju inget rotsystem så jag sänker skiten.
Så blev det inte. Granen klöv hela fronten som ett V.
Det tokiga är att jag , trots att jag i stort sett hade den böjda huven i framrutan och det rök som en bengalisk eld från motorn, försökte starta bilen och trodde att jag kunde köra därifrån..lite obemärkt. Gick sådär och vi masade oss iväg till närmsta bonde för att ringa pappa och berätta att bilen..var död! 
Andra gången var jag höggravid med Linnea. Emma satt brevid och vi skulle bara köra och handla. Precis innan korsningen för att komma ut på Väg 23 från byn stannar en bil framför mej. Jag ligger kanske lite nära i det hala väglaget och när jag bromsar så får jag glid på bilen.
Syrran skriker " AHHHHHHHHH VI KROCKAR"
Ja, det gör vi. Om det nu räknas som en krock när man i 5 km/ h sakta glider in i bilen framför med en liten duns. Gravidmagen funkar som airbag o inget annat händer.  Ber syrran lugna ner sej ( med en befogad bitchslap) 
Men av dessa anledningar kör då inte jag när vi äker bil gemensamt. Trams!
Mamma kör oxå ganska aggressivt och ibland vinkar man till liemannen som står vid vägkanten men denna ggn kom vi iaf fram till Nova. Vi börjar på Gina Tricot.
Det är nästan bara vi i butiken. Vi drar med oss lite kläder och intar provrummen. Jag ska prova ett svart, helt genomskinligt linne. Det funkar inte med håret i en prydlig knut. Jag går utanför provhytterna där det finns en jättespegel, sliter gummibandet ur håret, ruffsar till det lite o säger. -"Jag måste HORA till mej lite för att se om linnet klär mej". I samma sekund kommer en liten dam ut från en av hytterna. Hon tittar syrligt på mej o snörper med munnen. Emma försvinner in i en hytt och mamma ser chockad och inte jätte stolt ut. Nåja..damen försvinner med sin blus och jag bestämmer mej för att köpa det lösaktiga linnet!
Vi går vidare. Emma letar efter en jacka. Hon och mamma har ett sjukligt behov av att köpa väskor och jackor som jag aldrig förstått mej på. Jag tror att mamma har lika många jackor som Emma har väskor vilket innebär att båda kan bära olika var vecka och ändå inte ha samma plagg 2 ggr på hela året! 
Emma letar jacka och mamma hjälper henne. Mamma tar en jacka på en hängare, håller upp den i luften och kallar på Emma genom butiken. Emma gillar vad hon ser och kommer. Emma ska precis prova den när en kvinna ursäktar sej och frågar om hon kan få sin jacka. Kvinnan har provat en annan jacka och hängt sin egen jacka där sålänge.
Dax att lägga ner jackprojektet!?
Vi går in på bokhandeln. Ett par står och tittar på barnböcker. Kvinnan är exalterad och mannen ganska ointresserad. Kvinnan frågar mannen om han inte tycker att boken blir bra att önska sej i dopgåva?! Vi tittar automatiskt på hennes mage som inte vittnar alls om någon graviditet.
Mannen säger med en lite syrlig ton- " Du kanske ska föda barnet först" 
Vi gissar att det inte blev mer bestämt där och bestämmer oss för att lämna dem ifred!
Vi överlever turen hem oxå med mamma bakom ratten. Kan ju nämna en liten detalj som är preskriberat tack o lov ( 30 år sen )ang min försynta lilla snälla oskyldiga mamma.
När jag var liten kom mamma i en liten ordväxling med en gubbe på en parkering. Gubben surnade till och försvann in i affären. Mamma går förbi hans bil samtidigt som hon drar nyckeln längs hela bilsidan på hans bil, packar in sina varor och oss barn och kör iskallt hem!
Inte konstigt att jag blev som jag blev i trafiken!!
 
 
 
 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar