torsdag 22 januari 2015

Internationella tekniska meltdown-dagen

Ja, nu var det ju egentligen inte detta jag skulle blogga om denna veckan men va e det dem säger?
Smid medan hjärnan e varm? Min kokar iaf...
Det började väl förra veckan när jag försökte elda upp vår jobbdator. Jag såg inte att mitt värmeelement hade flyttats och stod kloss inpå datorn under bordet.
Skärmen började balla ur och blev till slut svart med en liten textremsa "Temperature  Error"
Jag startar om 3 ggr men den visar väldigt tydligt att något är fel!!
Jag får krypa ner under bordet. Jag känner på datorn och inser att ..Jo, den e förbannat varm!
Jag flyttar på värmeelementet för att komma åt bättre. Inte ens då trillar poletten ner.
Jag känner o lyssnar på nån fläkt som toksnurrar inne i datorn o blåser ut kall luft.. Mycket märkligt!! DÅ tänds lampan i mitt huvud och jag inser att JAG har orsakat detta med mitt element. Jag börjar vifta helgalet med ett block och pratar lugnande med datorn. Efter ett tag går skiten igång och jag kan pusta ut. Härdsmältan hängde i luften!
Det var väl här någonstans jag beslöt mej för att rädda mina bilder på datorn..(jag har ingen dator hemma av olika skäl )
Det började igår som några av er kanske redan sett på FB.
Jag har en portabel hårddisk, liten som en telefon, som jag förde över 800 bilder till när vi lämnade Gambro för många år sedan.
Har inte använt möget sen dess men nu tänkte jag  föra över bilderna här i buren till min lilla portabla finess innan jag orsakar något som inte går att fixa till!
Får upp en ruta att jag måste formatera den. Eftersom jag inte har en aning om vad det innebär så frågar jag min chef vilket varken gjorde mej eller han speciellt klokare.
Jag väljer att formatera den och en ny ruta dyker upp.
"All data kommer att gå förlorad" 
Eftersom data och bilder i min värld e olika saker känner jag en viss trygghet att fortsätta och lyckades på så sätt radera 800 bilder från barnens tidiga år.
Men jag hämtar mej snabbt och  har nu bra med utrymme på min portabla bästis och börjar föra över bilder till den. Det ska ta 260 min står där....
Ok, skiten står o tuggar hela dagen tills det e dax att gå hem då jag måste avbryta överföringen.
Idag tänkte jag då fortsätta med detta men ack nej.
"The request could not be performed because of an I/O device error!"
Provar 40 ggr från 2 olika datorer men det går inte.
Jag vet inte vem eller vad detta I/O är men ser den mej först så ska den nog lägga benen på ryggen o springa annars ska den få så jävla mycket stryk!!
Jag betsämmer mej för att lösa detta själv!
( what the hell was I thinking. Att det skulle funka är lika troligt som att Gunilla Persson skulle vinna stora sympatipriset 2015 ) 
Iaf..jag googlar felmeddelandet o tro det eller ej men hittar en sida med hjälp.
PERFEKT!!!

First Steps to Resolve I/O Device Error Problems

Before you continu you should first perform the following steps:
  1. Restart your computer, and then try to access the drive or disk again.
  2. Use a cleaner disc to clean the disk.
Provar nr 1 men inget händer. 
Nr 2..hrmm..cleaner disc måste vara disktrasa. Jag ska alltså rengöra disketten. 
Att min lilla device är alldeles för liten för att innehålla en CD bekommer mej inte alls, problemet är hur jag tar mej in i den och kommer åt skivan. Disktrasan ligger redo!
Att det inte finns någon "öppna-ingång"bekommer mej inte heller.
Jag tar fram en skruvmejsel....jag vet..här någonstans borde det ringt en varningsklocka men i mitt lite naiva tillstånd där jag faktiskt tror att jag gör något bra så kan det ringa så mycket det vill. Jag lyckas trasa sönder varenda fäste längs sidorna och tar mej till slut in i den. 
Där finns ingen skiva...
Och chockerande nog går den inte att sätta ihop igen men skam den som ger sej och jag läser vidare:
 Solution 2: Start the computer in a clean boot state
Clean boot state??? En stat med rena stövlar? Ska jag släpa med mej datorn till en stat iklädd rena stövlar? Och var fan ligger den??...o jag som hatar att flyga..nej...nästa steg!!
 Solution 3: Change the transfer mode for the drive in IDE Channel Properties
Jag väljer att lösa det på mitt eget vis!




Jag begriper inte varför jag ens ger mej på att försöka re ut dessa saker på egen hand?
Jag ska hålla mej till sms, chatt och mail..Där känner jag mej trygg. Ja, om jag inte frågar Linnea då som jag råkade göra härom dagen.
Sa till henne att jag mailar över lite gymnasieinfo till henne.
Hon svarade kort och gott
"Mamma, du mailar ingenting till mej..Mamma, INGEN mailar numera!!
Jag råkar ställa frågan om hon inte mailar med sina kompisar?
Minen som uppstår i hennes lilla söta ansikte idiotföklarar mej totalt!
Mamma vem FAN mailar..jag blir nästan iriterad så töntig du är!!

Jaha..så nu ska denna töntiga it-idiot gå o dra något gammalt över sej!! 




















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar