onsdag 7 januari 2015

Julblogg

Julen... en härlig högtid att mysa m familjen och njuta av ledighet...
Nej, riktigt så funkar det inte i vår familj!
Jag har tagit på mej att samla in bakverk & lotteripriser från Linneas klass som ska gå till Julbazaren i Tjörnarp.
Jag ska möta upp en mamma på skolans parkering i Höör. Hon meddelar att hon kör en blå Kia. Där står en blå Kia så jag dundrar fram och knackar på rutan.
Hej, det e jag skulle ha julbaket!
Hon tittar förvirrat på mej och jag inser att de e fler personer som kör blå Kia, ber om ursäkt och sjunker ner i min egen bil tills nästa blåa Kia glider in på parkeringen.
Veckan innan julafton är det dax för den traditionella julgodisdagen hos syrran med mina föräldrar och barnen. Benja gillar det. De stora barnen..well..not so much!!
Dem gnäller, vill inte, vill ta med Ipaden osv. 
Jag tror jag påpekar 3-4 ggr att nu ska vi till Emma & kusinerna och göra detta så det e bara att gilla läget.
Det e inte så ofta ni behöver följa med till henne så nu vill jag att ni gör det och Albin & Hanna uppskattar att ni kommer. PUNKT
Efter mycket om och men så sitter alla i bilen.
Brian som inte ens tittat upp från sin laptop under sina vilda protester tittar ut genom bilrutan o säger : Var ska vi?
Morr.. 
Väl där så berättar Emma om lilla Hannas julavslutning på dagis.
Något barn frågar fröken om inbrottstjuvar och tycker det är lite läskigt med bovar. Fröken försöker släta över det lite medan Hanna räcker upp och och säger
-Bovar knarkar!
-Bovar knarkar nästan alltid!
-Bovar kan knarka ihjäl sej!
De andra barnen ser skräckslaget på fröken som börjar skruva på sej och samtidigt måste förklara vad knark är. God Jul dagis!!
Ska kanske tillägga att Hannas pappa är narkotikaspanare!
Utöver julgodis skulle det oxå spritsas kristyr på pepparkakor. Emma hade bakat en hel plåt och ställt i köket . Där tyckte hunden Viggo att den stod väldigt bra och drog i sej hela plåten. Vi fick med andra ord skippa den biten.
Lillejulafton firas hemma hos oss med julklappar. Martin svär över en stridsvagn som inte låter. Han byter batterier, svär lite till, morrar och lägger till slut ner den o säger att vi får byta den.
Jag tar den, trycker på knappen och den låter precis som den ska. Jag påpekar att det underlättar om man trycker på rätt knapp!! Karlar! Fast där stod ifs från 5 år på förpackningen.
På tv visar dem bilder från ett fattigt Afrika & sos barnbyar. Dem berättar kort om en pojke som inte kan gå i skolan för han måste jobba och hjälpa sina föräldrar. Brian tittar upp.
- Behöver han inte gå i skolan??? VILKEN LYX!!!
Ehhh, du missar poängen här lilla gubben!!
 Mitt i allt detta tappar Benja en tand och jag förklarar att nu kommer tomten och tandfen båda två i natt!!
Benja konstaterar att då kommer tandfen få stryk. Hon skulle oxå bli nertryckt i papperskorgen med locket på! Tydligen är 10:an som hon kommer med inte lika mycket värd som tomtens julklappssäck!!På juldagen ska jag precis ta en hemgångskontroll på ett av våra företag när Brian ringer och frågar vad jag gör.
Jag säger att jag ska in och visitera folk på jobb!
Han frågar om jag ska skära upp folk???
NEJ Brian,,det är dissekera..DISSEKERA..jösses..
Säg INTE i skolan att mamma skär upp folk på jobb..kan bli svårförklarat!
Annandagen firas hos mina föräldrar. Mamma morrar på pappas sillsallad. Den har absolut ingen färg alls. Vi testsmakar o pillar lite i den. Allt verkar ok och den innehåller rödbetor trots allt!




Nåja, den hälls upp i en skål o ställs på julbordet. Albin går förbi och frågar iskallt om det är hundmat. Pappa tittar chockat på honom och vi andra skrattar medan vi sätter Albin i säkerhet långt från morfar.
Det blir lite kaos när tomten ska komma. Martin ska även han vara tomte hos grannen. Vi letar upp tomtedräkten och jag skriker genom huset till mormor och frågar om hon har mask.
Albin tittar på mej o undrar om mormor har mask!
Nej, alltså..inte sån mask..tomtemask!!! äsch never mind..
Vi hittar ingen säck heller så vi tar en plastpåse till paketen. DÅ hittar mormor en säck och jag skriker återigen, denna ggn till Martin.
SKIT I PÅSEN!!
Albin & Hanna tittar stort på mej!
Nej, alltså...ingen ska skita....aaahhhh GO AWAY KIDS!!
Den 27 december åkte julgranen ut med huvudet före följt av tomtar o pynt. Oerhört befriande!!
Jag frågade Benja om han var nöjd med sina julklappar han fått av mej o Martin.
Men han hade minsann inte fått klappar av oss..bara av tomten.
Jaja, nu vet jag hur tandfen känner sej!! 
Tomtejävel!






 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar