tisdag 29 april 2014

Benja gör en "Sunes bror Håkan" 2012

Jag minns scenen i Sunes sommar när lillbrorsan Håkan rider på stålställningen i resebyrån hela vägen ut genom rutan.
I vårt fall höll iaf rutan så det tar jag med mej som något positivt.
Jag hade handlat med Benja o Brian vilket i sej innebär att stressnivån är på topp redan.
Jag skulle dock "bara" in & hyra en film i videoaffären.
Inne i denna butik har dem ganska inbjudande lösgodis i knähöjd eller i 3 års höjd om man så vill.
Jag o Brian börjar bläddra bland filmerna medan Benja lägger in sin stöt.
Jag hinner inte titta på så många filmer när Benja kommer gående. Han mumsar på jag vet inte hur mycket godis. Han försöker säga något men det bara rinner ut chokladsörja ur munnen på honom.
Efter att nöjd o glad svalt undan tittar han på mej o säger
-Mamma, godiset passar i min mage!
Jag tittar lite på butiksbiträdet med mina röda kinder, sliter 4-5 godisbitar ur näven på Benja som jag lite kladdigt lägger tillbaka och förklarar ( hotar) vänligt men bestämt att han ska hålla sej hos mej!!!
Jag och Brian fortsätter bland filmerna. Det gör Benja oxå. Vilken hörna vi än rundar så ligger spåren efter honom på golvet. Jag plockar upp fodralen och han plockar ner dem.
Då upptäcker den lilla varelsen att att om man pillar på den första filmen i raden så trillar alla.
Jag pratar argt, och väldigt lågt men med ett ständigt leende på läpparna förklarar jag för honom vad som händer om han rör filmerna!
Jag skyndar på Brian som väljer en film o jag pustar dumt nog ut!
Jag står och ska betala. Benja ser sin chans och jag ser allt som följer som i en dröm.
Jag springer i slowmotion mot hyllan samtidigt som Benja tittar på mej med ett jätteflin och tar tag i stålställningen som håller ALLA filmer på den raden och lösgör den samtidigt som jag skriker NEEEEEEJJ!!
Med en snygg dominoeffekt rasar den ena filmen efter den andra ner från hyllan och slår i golvet. Sist men inte minst landar även stålställningen där med ett öronbedövande järnbrak..studsar några gånger sen blir det knäpptyst i butiken.
Butiken har förvandlats till en krigszon!!
Jag ger Benja till Brian som ifrågasätter varför HAN ska straffas!! Min blick förklarar för honom att det e bäst att göra som mamma säger!!
Sen får jag kasta mej ner på golvet. Butiksbiträdet hjälper mej att sätta tillbaka ställningen sen sorterar vi..han bättre än jag..och till slut kan jag fly.
Jag tar Benja under armen och går mot bilen..ganska upprörd!!
Min mobil börjar ringa och jag tänker att jag ska bara spänna fast barnet i bilen så jag kan svara i lugn o ro.
HA... var fick jag det ifrån?!
Benja placeras snabbt i stolen men spännet klyddar. Jag sliter till och då far telefonen ur mitt grepp, studsar i marken o far in under bilen i tre delar.
Man ska inte parkera längs vägen när man måste lägga sej på alla fyra, i en vattenpöl, med bakändan viftande ut i körfältet samtidigt som man frenetiskt letar efter telefonen under bilen!
Telefonen sätts ihop och igång igen och jag sätter mej i bilen. 
Det ringer igen och nu hinner jag svara.
Jag hinner dock inte säga något förrän Linnea skriker i andra änden..
Mamma...VARFÖR SVARAR DU INTE!!??
Nä..varför svarar jag inte?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar