torsdag 8 juni 2017

Sällskapsresan till Sicilien del 1

Kvällen innan vi ska åka leker Benjamin med resväskan. En stor resväska i hårdplast.Han är liten nog att få plats i den så han hoppar ut & in och stänger locket om sej. Helt plötsligt hör jag en smäll och går fram till väskan som är stängd. Däri ligger Benja gråtandes då locket slog igen när huvudet fortfarande var utanför väskan med ett blödande ögonbryn som resultat. Det här börjar bra,
Morgonen då vi ska åka får Benja dock inte ligga i väskan!!
Jag skickar ett sms till Pontus och påminner om passet!! 
"Det är bra att ha" svarar han med en glad smiley!
På flygplatsen i Köpenhamn har vi lite problem med inchekningsmaskinen och det tar lite tid. Benja, som är en snäll men väldigt aktiv pojke börjar få kli i benen redan här. 
Vi ska checka in väskorna och personalen börjar prata med Pontus väldigt länge. Jag är helt säker på att det beror på att han bokat Linnéa som Mr Linnéa Kroon istället för Ms men istället får Pontus beskedet att hans pass gått ut!! Han har tagit med sej FEL jävla fu**ing pass och den där smileyn han skickade igår vill jag bara trycka upp i röven på honom.. Personalen på Kastrup tycker dock att det är ok eftersom han kan legitimera sej men vi har 6 flighter i tre Europeiska städer som ska acceptera ett gammalt pass så Pontus bestämmer sej för att ta tåget till Lund där pappa Lars ska möta upp med hans RIKTIGA pass.. Ni vet det där passet som han BORDE tagit med sej!! Han ler lite hysteriskt och lämnar oss andra kvar på flygplatsen. Jag som är extremt flygrädd tycker att detta orsakar en massa onödig oro för mej så jag drar hälften av Martins öl medan vi väntar på om Pontus ska hinna tillbaka eller ej. Han meddelar dock att han kastat sej i en taxi tur & retur för att vara på säkra sidan. Billigt!! Vi inser dessutom i detta läge att Pontus har alla bokningsuppgifter för resterande flighter med sej på passjakten tillbaka till Sverige..No worrys!!
Men tur i oturen så är planet försenat och Pontus dyker upp som om inget har hänt trots att min hjärtinfarkt tränar friidrott i bröstkorgen.
Vi sätter oss på på planet. Det uppstår ett ljud likt en såg vars klinga sågar fram & tillbaka över metall.
Jag är helt övertygad om att någon sågar planet i två delar och det lugnar mej inte ens att personalen ombord fortsätter med sina säkerhetsrutiner i mittgången utan att reagera. Jag är helt övertygad om att planet kommer dela sej i två delar så fort vi lyft ( det är enbart i en hypokondrikers värld som ett plan kan klara av hela starten i 2 delar och sen inte gå itu förrän vi är på dödshöjd)
Fattar ingen vad som håller på att hända?? Jag börjar gråta!!
I sätena bakom mej, Brian & Linnéa sitter Benja, Martin & Pontus. Benja tittar fram på mej mellan sätena och konstaterar högt & tydligt " PAPPA, MAMMA ÄR LEDSEN" 
Ja det e klart jag är,,vi ska ju dö nu!!
Väl nere i Amsterdam väntar nästa kaos med incheckningsmaskiner ur funktion. Det blir en lång väntan i kö med irriterade människor som missat sina plan, total förvirring, kaos och Benja som tycker att nu har han varit stilla länge nog!! Han klättrar på ALLT han kan hitta, han försöker trigga Brian som blir sur på honom, Linnea frågar vad det är för fel på honom och till slut hittar vi ett ställe att sitta ner på precis intill de här rullbanorna som slussar folk mellan incheckning & flighter. Där sätter vi oss. Ja inte Benja såklart..i bakgrunden kommer han åkandes på bandet, vinkar glatt och ler med hela huvudet. Vi går & köper vars en GT och sätter oss igen. I bakgrunden kommer Benja springandes på rullbandet förbi piloter, flygvärdinnor och andra resenärer som får kasta sej åt sidan för hans framfart.
Vi låtsas som att vi inte känner honom när han i bakgrunden kommer åkandes sittandes uppe på räcket åt ena hållet och hängandes på räcket med kroppen på fel sida om bandet på tillbakavägen.
Efter en snabb touchdown i Rom är vi äntligen framme i Catania och har lyckats hyra 2 bilar efter mycket om och men,. Vi tar oss 2 timmar söderut till Scicli. Där hittar vi inte riktigt. Pontus lämnar sin bil och går iväg i den Italienska sommarnatten pratandes i telefon med Helena som vi ska bo hos. Han försvinner och vi sitter kvar i vår bil någonstans på Sicilien och väntar. Till slut kommer han tillbaka. Han vill ( på fullaste allvar) att vi ska invänta en liten Italienare som han träffat i en glassbar och som lovat oss att han ska visa oss vart vi ska. Vi ska följa efter hans bil!!
Jag utropar - PONTUS..NEJ!! Jag har sett den filmen...den heter Hostel, där 3 amerikaner får tips om att följa med till ett ställe och sen hittar man deras kroppsdelar utspridda i div montrar och som väggbonader!!!! 
Nej då säger Pontus..Det är lugnt, killen har pratat med Helena som möter upp på mötesplatsen. 
Ja okej med en motorsåg eller?? 
Men vi sätter oss i bilen och följer efter galningen som kör som om han stulit bilen ( vilket han säkert har) men tro det eller ej, där på gatan står sköna Helena och tar emot oss.
Vi har 1 mil kvar att köra ungefär. Jag ser dock ingen bil. Hon kommer fram till vår bil där jag sitter fast i baksätet mellan 2 sovandes pojkar. Jag frågar (dumt nog) om hon gått?! Får till svar att
JAG HAR VÄL FÖR FAN INTE GÅTT HIT!!! Hon berättar att hon fick möte på vägen hit av en fartdåre som körde för nära och drog av hela hennes backspegel..Gått??? Tssss
Jag är inte ett dugg förvånad med tanke på hur vår "guide" körde.
Och detta är mitt första "in real life" intryck av denna fantastiskt vackra, roliga helt galna kvinna som jag avgudat sen första chattmeddelandet för flera år sedan. Vi kommer fram, avnjuter en fantastiskt god nattpizza, går & lägger oss och vaknar upp till ett varmt, soligt och vackert Scicli med härligt sällskap.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar