lördag 22 februari 2014

Februari 2011

Jag lider av ett tekniskt gen fel och för att alla ska förstå varför, tänkte jag berätta lite om min far. Jag är nämligen helt övertygad om att det är hans gener som sabbat mina!
Mamma är inte inblandad. Hon kan både dra om elen, sy ihop vilket plagg som helst samtidigt som hon fixar med bilen, skruvar, borrar, målar om, friserar hunden och donar i trädgården. Allt medan pappa gör det han e bäst på...tittar på från solstolen!
Solstolen som dock är med på ett hörn här. Pappa och Farbror Lars har nämligen fått ett helt soldäck på båten till England att vika sej av skratt när båda två misslyckades med konststycket att med ett enkelt knyck vika upp vars en solstol.
Det är på samma resa, nu på plats i London som de 2 bestämmer sej för att inta ett varuhus. Eller iaf en av dem. Pappa väntar på Lars utanför. Lars kommer ut på andra sidan av affären!! Det märker dock ingen av dom så dom står sött o väntar på vars ett håll och undrar var den andre blev av.
Den sista klassikern här är när de 2 galningarna kommer hem sent från en "förfriskande" kväll o går genom hotellgången. Utanför en dörr står en bricka övertäckt med en servett som enligt pappa såg ut som något överblivet skit typ ett ihoprullat lakan eller något!!
Han bestämmer sej för att göra en liten fotbollskick mot "lakanet" ( undrar varför svenskar har dåligt rykte utomlands!)
Iaf så kickar han till det och skickar porslin, bestick, bröd, marmelad, kaffe och lite annat smått o gott över väggen och genom korridoren!!
Gissar på att någon blev av med sin kvällsfika och begreppet "placera fikan i korridoren" får en helt ny innebörd!!
Jag kan bara tänka mej ljudet av detta en sen kväll i en tyst korridor :)
Men så blir det oftast när pappa "ska bara" !!
Redan när vi var små var "pappa ska bara" förenat med fasa.
Det var bara att backa, hålla tummarna samt ha en direktlinje till 112 redo.
Vi barn åkte ofta snowracer i backen bakom vårt hus. Pappa skulle oxå prova!! En timme senare låg han på akuten med brutet ben. Han stövel dinglade som en kyrkklocka!
Pappa! Ska det se ut så? Så gör inte vi när vi åker pappa!!
Han fick även för sej att han skulle montera bort vår sandlåda som vi växt ifrån. Jag kommer ihåg mammas ord! - Ska du verkligen ge dej på det Lennart!? Klart han skulle! MED EN KOFOT! Jag behöver väl egentligen inte skriva mer..
Det slutar iaf med att han knockar sej själv med kofoten via en bräda varpå hans läpp ser ut som något man plockat ut ur Pamela Anderssons bröst!!
Kan ha varit samma sommar som han och en kompis står på ängen och slår lite golfbollar. Jag hör mamma igen- Lennart! Ska ni verkligen slå med drivern här bland husen!? Klart dem skulle!
Det var dock kompisen som fint placerade bollen, genom rutan, på andra våningen hos grannen. FORE!!
När jag skulle övningsköra var det antingen med en trafikaggressiv mamma eller en djupt sovande pappa!
Vilket gör att jag idag är en aggressiv, lite disträ förare UTAN lokalsinne!
De få gånger pappa lyckades hålla sej vaken när jag körde, vilket han ska ha en eloge för eftersom folk som åker med mej har en tendens att se skräckslagna ut, så vecklade han upp en tidning som inte bara täckte hans syn framåt utan oxå min syn till höger. Spännande!!
Det var oxå pappa och jag som inte hittade från  Dalby till Tjörnarp och inte insåg att vi var snett på det förrän vi såg havet!
Men trots hans brist på lokalsinne så var det han som skulle hämta mej på skolresan när jag fick hemlängtan..i ÖSTERRIKE!! Nu bet jag ihop och stannade kvar, kanske mycket pga skräckscenariot att min galne far skulle köra genom hela Europa och hämta mej i Krimml nära Italienska gränsen.
Han hade dykt upp på ett mjölkpaket under "Missing People"men han har ett stort hjärta den mannen!
Han är även mannen som inte kan skilja på cd, dvd, vhs, sms o mms.
Blir man uppringd av pappa som behöver hjälp med att sätta igång en film kan man förvänta sej precis vad som helst. Och när han säger att VHS bandet har fastnat, ja han tittar på VHS fortfarande, tror man att han kanske satt i det på fel håll ..igen..
Men döm av min förvåning när bandet satt på rätt håll men han hade missat att ta av plasten runt den nya filmen! Han skaffade dock en dvd till slut och han är den enda jag känner som sett de flesta filmer på tyska, isländska eller arabiska enbart för att han inte vet hur man ändrar språk.
Han tillhör nog oxå den lilla grupp personer som kommer till en låst dör på jobb och inte vet hur man hanterar en "låstagg" som bara ska hållas mot dosan för att öppna dörren. Istället kommer han på att det står "lås upp" på mobilen och börjar flasha mobilen mot dörrens larmdosa. I samma hand håller han knippen med "taggen" som såklart öppnar dörren men pappa var helt övertygad om att det var hans telefon :) Han e rätt söt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar