onsdag 26 februari 2014

Mars 2011

Gambros  IT Avdelningen..Brrrrrr
Känner mej alltid lite bortkommen när jag ringer dit. Idag var det dock bara för att berätta att dem har ett paket i receptionen men jag tror dem har en liten röd lampa som blinkar när jag ringer varpå dem börjar klunsa om vem som ska svara!
Jag vet absolut ingenting om datorer. Går något sönder e jag helt körd. Det ska fungera bara, och när det fungerar förstår jag ändå inte det!
Jag hamnar ofta i kategorin "Handhavande fel".
Första gången satt jag ganska länge och funderade på hur jag skulle beskriva mitt ärende.
Jag hade nämligen råkat slå ut en hel förpackning proviva nypondryck över hela tangentbordet.
Det första som hände var att provivan la sej som ett orangefärgat lock över tangenterna. Jag hann tänka att det här gick ju bra..bara att hälla av det åt sidan men i samma ögonblick sa det bara "slurp" o sörjan sjönk ner mellan tangenterna. Allt hopp var borta och efter ett väldigt kladdigt och panikartat försök att fixa detta var jag tvungen att ringa dem!
När jag ringer svarar alltid en 25 årig kille med ett fullständigt obegripligt men dock imponerande ordförråd.
Jag säger att jag spillt på tangentbordet ock antagligen dödat det! Aha säger han -Kaffe? Eh nej hehe..proviva..ca en 1/2 liter!!
Tystnade säger väl allt!! Ok..svarar han..det blir tyst en stund till..-Jag kommer över med ett nytt!!
Han byter det på 1 min..Jag frågar om det går att "torka" det gamla? Ett kort o tydligt svar..-Nej!
Jag satt där lite rosig om kinderna o svor att aldrig behöva besvära dem igen.
Nästa gång jag behövde besvära dem hade jag lyckats få hela bilden i 90 graders vinkel. Tar en stund innan man klarar musföringen på det viset men det var bara att kapitulera o ringa dem..igen!
Sen var det där med Firefox... Jag skulle "bara" kolla nån bilder och datorn var inte uppdaterad bla bla bla..
Hämta Firefox enkelt o gratis stod där. Aja Det lät ju ofarligt så jag kryssade i lite här o där o sen var det klart!
Det var bara det att nu styrde Firefox allt..rubbet!! Gambros startsida var borta o firefox märket fanns som en liten symbol på alla program o ikoner. PANIK!! Jag startade om men inget hände.
Jag ringer IT..igen.. Han loggar på något märkligt vis in på min dator trots att han sitter på andra sidan vägen?? Han styr allt nu. Avinstallationer och annat påbörjas. Jag har han i luren hela tiden. Hör hur han suckar, men jag ser imponerat på o tackar glatt när allt ser ut som vanligt igen. Jag borde lagt på här men jag väljer att ställa en sista fråga ( idiot) Är ladda ner o hämta samma sak? ( blinkar sött) Mmmm svarar han och jag har förstått i efterhand att det var en dum fråga!
Men det dummast jag gjort är nog ändå när jag fick ringa dem för min kameradator bara blev svart o det stod No Input signal i hela rutan. Kunde inte öppna en enda grind på hela stället!
Jag har dem i luren, dem felsöker, dem förstår ingenting, jag förstår ingenting, Jag tittar bakom datorn o ser att en sladd inte sitter i. Jag har precis höjt mitt skrivbord o samtidigt lyckats dra ut sladden ur sitt fäste. Jag trycker försiktigt in den igen. Jag får tillbaka bilden o datakillen säger att han har signal igen och frågar om det fungerar hos mej! - Ja säger jag..med rosiga kinder..
Konstigt säger han men nu fungerar det iaf!
Jag tackar o påpekar att även jag tycker det e väldigt märkligt ( samtidigt som jag låtsasskjuter mej i tinningen..många ggr )
Dem känner till min..va ska vi kalla det..okunnighet när det gäller tekniken. Då förstår inte jag varför dem kommer in till mej i receptionen, ger mej en hårddisk, säger åt mej att byta med den vi har o ringa dem när det e klart!!?? Are you INSANE?? Dont wait up boys!!
Jag bestämmer mej för att detta blir ett projekt för chefen!1
Chefen kommer ..försöker se ut som om han vet vad han ska göra o säger- Ring IT.. Jag lägger ett mail !
 Jag har oxå lärt mej att det heter REBOOT o inte REBOOST!!
Ett litet avslutningstips.. Ring ALDRIG en IT avdelning och fråga vad REBOOST betyder!!
Jag skulle helt klart varit född i ett tidigare århundrade!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar