torsdag 20 mars 2014

Kopia från Pontus blogg!!

Här är det då Pontus blogginlägg som kopierats över till min blogg.

Enjoy!!

Det är missarna man minns

Som jag nämnt tidigare på bloggen tappar vi en större kund i sommar där vi verkat i 35 år.
Inte kul, men det finns å andra sidan mycket kul att minnas. Trots att vi i stort gjort ett fläckfritt jobb under åren så går det inte att komma ifrån att vi lyckades med några bloopers på vägen.

Vi är ett bevakningsföretag och vår funktion hos kunden i fråga har bl a bestått i att sköta den bemannade vakten/receptionen vilket innebär en hel del olika arbetsuppgifter.
En fredagkväll ungefär en kvart innan jag skulle åka hem kom en budkille med tio fantastiskt fina landgångar från Ica Malmborgs i Lund. Jag frågade vem hos kunden som skulle ha dem och killen svarade att det är "ni i vakten". Nä, sade jag, vi har inte beställt något. Jo, det står här, landgångarna är till er och de är betalda. Wow, tänkte jag, det var olikt vår dåvarande ägare, men så oerhört trevligt!
Det var landgångar med råge till helgväktarna så jag tog med mig två hem och överraskade min dåvarande fru.
När vi sitter där hemma och smörjer kråset med landgångar, starköl och snaps så ringer min kollega som börjat sitt nattpass med en stadig landgång (dock utan öl och snaps). Han berättar att det kommit personal från kundens nattskift och frågat efter landgångar som deras chef hade beställt och som skulle levereras i vakten. Ridå.
I stället för att njuta vidare fick jag ringa till avdelningschefen i fråga och förklara läget, be om ursäkt och se till att de uppätna landgångarna ersattes illa kvickt. Helgen började bra, men det höll inte länge.

En annan sak vi gör är att skriva in besökare. En kort period hade vi ett system där besökaren skrev in sig själv, men för det mesta har vi ombesörjt inmatningen. Ibland blir det fel, det vanligaste är att man inte riktigt hör och så får namnet en märklig stavning men ett par gånger har väktaren låtit tankarna fara iväg och då kan det bli riktigt kul. Min far lyckades t ex få en Lennie Svensson till Lennie Norman och min kusin Tove fick en tekniker vid namn Milton Castro till, ja just det, Fidel Castro. Förvirrade har de stackars besökarna tittat på sin namnbricka och sedan på vakten och sedan mumlat: Ehhhh...så heter jag inte. Jobbigt.
Häromdagen slog det slint hos min i övrigt excellenta kusin Tove igen och ställd inför en dansk medelålders manlig besökare som presenterade sig som Ulrik så frågade hon artigt "Förlåt sade ni Ulla?" varvid besökarens svenska sällskap skrockade fram "Hyggligt!". Jag var på plats och fick drypa in i receptionens inre rum för att kunna lägga mig på golvet och skratta.

Tack för det Pontus. Jag kan då göra ett litet tillägg ang min farbror Lars, som var min chef under de första åren i företaget och ronderade på fabriken.
En liten knapp på väggen fångade hans uppmärksamhet och av ren nyfikenhet tryckte han på den. Inget hände så han ronderade lungt vidare.
När han lämnade byggnaden möttes han av polisen med full styrka utanför. Då han inte hade ID med sej eskorterades han av polisen över till vaktburen där vår kollega fick identifiera honom.
Jag kan säga att vår kollega var RÄTT sugen på att säga att han aldrig sett galningen förr !!

Kroon Security- Det unika bevakningsföretaget!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar